Tuesday 17 November 2015

Hanis Zalikha Dikeji Dan Dihina Orang Ramai Kerana 'Menciplak' Design Tudung Orang Lain?


Industri fesyen muslimah adalah satu industri yang sedang giat berkembang di negara ini dan menjadi satu fenomena. Banyak syarikat perniagaan fesyen muslimah tumbuh bagai bertih jagung dipanaskan dalam ketuhar kerana menyedari potensi perniagaan dalam bidang ini. Turut menceburkan diri dalam bidang ini ialah Hanis Zalikha dengan perniagaan Shawl yang diberi nama Cakenis™ .
 
Gambar: Instagram Hanis Zalikha 

Baru-baru ini Cakenis telah memperkenalkan apa yang dikatakan oleh mereka satu inovasi pertama di Malaysia dalam fesyen Shawl muslimah iaitu shawl segera menggunakan cangkuk. Dengan cara ini, shawl boleh dipakai tanpa perlu disemat menggunakan pin, sebaliknya dicangkukkan saja.

Bagaimanapun, seorang pengguna Instagram telah memberi komen di Instagram Cakenis mendakwa satu jenama lain telah mengeluarkan shawl cangkuk sejak 2014 iaitu Mirage Instant Pinless Shawl.

Ibu Hanis, Nani Rostam mendakwa tidak mengenali sesiapa yang membuat hijab cangkuk sebelum ini dan lambat memperkenalkan diri.
Namun begitu penguna Instagram itu mendakwa kelakar bagi Hanis Zalikha untuk mengatakan idea shawl cangkuk itu ilham dirinya kerana shawl seperti itu sudah wujud sejak 2014, dan meminta kajian dilakukan sebelum membuat pemasaran. Keseluruhan gosip dengan membaca entri ini sepenuhnya.

0 comments:

Post a Comment